Livedoidinen dermatiitti

Livedoidinen dermatiitti on iatrogeeninen ihoreaktio, joka tapahtuu välittömästi lääkeaineruiskeen jälkeen. Se esiintyy välittömänä, äärimmäisenä kipuna pistoskohdan ympärillä, jolloin iho muuttuu nopeasti punoittavaksi, violaaniseksi tai valkenevaksi (“iskeeminen kalpeus”):124 ja joskus retikulaarinen kuvio. Reaktio johtaa lopulta eriasteiseen nekroosiin iholle ja taustalla olevaan kudokseen. Haava paranee lopulta, mutta voi johtaa atrofiseen, epämuodostuneeseen arpeutumiseen.

Livedoidinen dermatiitti

muita nimiä

Embolia cutis medicamentosa, Nicolaun oireyhtymä

punoitus ja turvotus jalka aiheuttama livedoid dermatiitti.png

jalat, joilla on livedoidinen dermatiitti

Specialty

Dermatologia

reaktio liittyy useisiin pistoskohtiin ja lääkkeisiin. Sen raportoi ensimmäisen kerran Freudenthal vuonna 1924 saatuaan vismuttisuoloja kupan hoitoon. Vaikka ensimmäiset raportit koskivat lihakseen annettuja injektioita, reaktioita on sittemmin raportoitu myös ihonalaisen, laskimonsisäisen ja valtimonsisäisen injektion jälkeen. Livedoid dermatiittia on raportoitu esiintyvän monien eri lääkeaineruiskeiden yhteydessä, mukaan lukien: penisilliinit, paikallispuudutusaineet (esim.lidokaiini), rokotteet (esim. DTaP), kortikosteroidit, tulehduskipulääkkeet ja paljon muuta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.